Az Első Nyírségi Fejlesztési Társaság 2018. 02.01-én indította az EFOP-1.3.4-16-2017-00008 azonosítószámú REP-TÉR Roma Esélyegyenlőségi Programok – Teret, Értéket, Rendszert! című projektjét, mely 48.869.400 Ft-ból az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban valósul meg 100%-os vissza nem térítendő finanszírozásból.
A projekt fizikai befejezése: 2021.05.01.
Célcsoport bemutatása
A projekt célcsoportja a romák (szegregált lakókörnyezetben élő, magát önkéntesen romának valló, alacsony iskolai végzettségű személyek) és nem romák, felnőttek és gyerekek egyaránt. Célcsoportunk továbbá a gyerekek, fiatalok, azok a szakemberek (pedagógusok, fejlesztő pedagógusok, szociális munkások, kulturális szakemberek, civilek), akik romákkal, romákért dolgoznak, valamint azok a hátrányos helyzetű emberek, akiknek korlátozottak a hozzáférési lehetőségei a kulturális javakhoz, eseményekhez, termékekhez.
Roma gyerekek és fiatalok: 5 – 14 éves gyerekek, és 15-18 éves fiatalok, akik roma származásúak, szegregált lakókörnyezetben élnek és családjuk alacsony iskolai végzettségű. Kiemelt figyelmet fordítunk a nevelőszülőkhöz kihelyezett roma gyerekekre, mivel ők nem roma szülőknél vannak, így hagyományaik, kultúrájuk feledésbe merülhet. Számukra az alábbi programokat tervezzük:
- filmvetítéssel egybekötött beszélgetést a hagyományokról (gyerekek és fiatalok)
 - vers- és prózamondó verseny (gyerekek)
 - Cigány irodalmi – anyanyelvi foglalkozás (gyerekek)
 - Digitális írástudás fejlesztése (gyerekek és fiatalok)
 - Roma Ki Mit Tud? (gyerekek és fiatalok)
 - Álláskeresési technikák az információ technológia világában (fiataloknak)
 
Roma felnőtteknek tervezett programjaink:
- Életvezetési és állampolgári ismeretek
 - Beilleszkedést segítő tréning
 - Konfliktuskezelési tréning
 - Képességfejlesztő és motivációs tréning
 - Környezettudatos tréning
 - Helyi szociális ellátásokról szóló előadás
 - Egészségügyi alapismeretek
 - Krízishelyzet felismerése
 - Egészségügyi szűrések és előadások
 
Szakemberek, akik romákkal foglalkoznak: pedagógusok, fejlesztő pedagógusok, szociális munkások, kulturális szakemberek, civilek, akik nap, mint nap a romák élethelyzetével, képzésével, fejlesztésével, társadalomba való beilleszkedésük segítésével foglalkoznak: Számunkra az alábbi újszerű ismeretátadási eseményeket, programokat tervezzük:
- Roma iskolakultúra – workshop
 - Roma tanulók motivációját befolyásoló tényezők
 - Óvodai hátránycsökkentés, eredményes iskolakezdés
 - Társadalmi befogadás
 - Roma pasztronáció
 - Anticiganizmus
 
Többségi társadalom (nem roma gyerekek és felnőttek): a célterületünkön élő, nem roma gyerekek és felnőttek is különös figyelmet kapnak, hiszen célunk, hogy elfogadtassuk velük a roma kultúrát és elérjük, hogy a társadalom befogadja a romákat. Számukra az alábbi programokat terveztük:
- Kulturális műsor falunapokon/városnapokon (gyerekeknek és felnőtteknek)
 - Előítéletek nélkül – esélyórák szervezése (gyerekeknek és fiataloknak)
 - Néprajzi interaktív előadások (gyerekeknek és felnőtteknek)
 - Cigány kultúra bemutatása napi használati tárgyakkal – utazó kiállítás